Onlinebank i tal og fakta

14.08.2019
Onlinebank i tal og fakta Danmark

Den klassiske netbank, hvor du via internettet har adgang til dine konti, blev ikke opfundet i Silicon Valley, men derimod af en bank fra Düsseldorf området. I 1980’erne var den lille bank den første, der gjorde det muligt at se ens finanser online. Det begyndte med et selvbetjeningssystem i foyeren til banken, hvor kunderne døgnet rundt kunne få adgang til deres konti. Denne regionale tjeneste er i mellemtiden blevet et verdensomspændende system, som mange mennesker ikke kan leve foruden.

 

Danskerne elsker deres onlinebank

Undersøgelser fra Europa leverer nogle interessante tal og fakta, når det kommer til anvendelsen af onlinebanken i de enkelte lande. Folk i alderen fra 16 til 74 år blev spurgt om deres vaner, i forbindelse med brugen af deres personlige konti. Der er tydelige forskellige mellem landene i EU, og i Grækenland er onlinebanken ikke særlig populær. Mindre end 27 procent af de adspurgte, brugte internettet til deres bankforretninger. Dette er i modsætning til Danmark, hvor omkring 89 procent af de adspurgte siger, at de foretrækker at ordne deres bankforretninger online. I Holland ser man et lignende billede. Dermed ligger danskerne, sammen med hollænderne, i spidsen, når det kommer til brugen af den virtuelle banksektor. England, Tyskland, Frankrig og Østrig ligger i midten, med 34 og 40 procent.*

 

En flersproget tjeneste er nu standard

De fleste banker tilbyder nu forskellige sprog, når det kommer til deres onlineforretninger samt selvbetjeningssystemer. Oversættelser på forskellige fremmedsprog er nu en del af en standard tjenestepakke, og vi hjælper gerne de virksomheder, der ønsker at udvide deres tilbud.

 

*Kilde: Statista