Forretninger i Sydafrika - del 1/2

21.01.2019
Forretninger i Sydafrika

Pragmatisk, målrettet, humoristisk: Sådan kan forretninger lykkedes i Sydafrika.

Det første møde

Både når det kommer til private og forretningsmæssige forhold, bruger sydafrikanere en mere uformel, men også direkte form for kommunikation: Behagelig, høflig og samtidig målrettet. Sydafrikanske ledere foretrækker at bruge en tør, britisk-inspireret sans for humor.

Det første møde bruges først og fremmest til at lære hinanden at kende, og vurdere om du er troværdig. Din modpart vil rimelig hurtigt komme til deres fortolkning, og man er mindre opmærksom på status, titler, formaliteter og protokol. Klart sprog og ideer betragtes som en dyd her.

Selv om deres forhandlinger foregår på en meget pragmatisk og målrettet måde, er sydafrikanere langt mindre fokuseret på processer og tidsplaner. Afbrydelser i form af spørgsmål under et foredrag, er ret normale.

Sådan præsenterer man korrekt

Hvis du ønsker at bruge en præsentation til at begynde, skal den overholde KISS-princippet (keep it simple and stupid), kort og enkelt.

Foruden at fremvise din præsentation med generelle oplysninger om din virksomhed, skal du fokusere på dine forretningsaktiviteter i Sydafrika. Demonstrer fordelene ved dit produkt eller din service, og fremhæv disse med dokumentation, tal og anmeldelser.

Hvis du ønsker at levere en tale, skal den ikke læses op fra et stykke papir, men derimod leveres godt, levende og med humor.

Forhandlingerne

Sydafrikanske forhandlingspartnere kender de mange forskellige måder man forhandler på i international forretning. Forvent at et åbningsbud bliver kontrolleret for fleksibilitet. Realistiske tilbud med rimelige margener er bedst. Dine forhandlingspartnere er normalt meget åbne og fleksible.

Sydafrikanerens stærke britiske rødder kan mærkes ved en hård, men retfærdig konkurrence. De er ikke "iskolde" forhandlere, men forsøger snarere at skabe en fælles aftale.