5 tips til international succesfuld reklame på søgemaskiner

16.11.2017
tips til international succesfuld reklame på søgemaskiner

Reklame på søgemaskiner fungerer næsten overalt i verden, men der findes dog nogle grundlæggende forskelle, der er afgørende for, om betalte annoncer får større eller mindre succes. Hvis man vil starte internationale SEA-kampagner, bør man kende til disse forskelle og tage højde for dem i sin planlægning.

Her er et par vigtige tips til oprettelse af en international kampagne

Tip 1 - Målmarked & potentiale

Erfaringerne fra ens eget kernemarked kan ikke uden videre overføres til målmarkedet. Produkter eller ydelser, der sælger godt hos os, er måske helt ukendte i Polen, og så skal man først definere et målmarked og dets potentiale.

Tip 2 – Brug et sprog, der er i øjenhøjde med kunderne

I mange lande lærer folk engelsk som fremmedsprog, og man går ud fra, at omkring 1,5 billioner mennesker forstår og taler engelsk. Alligevel kan det godt betale sig at tale til målgruppen på dens eget modersmål og at tilpasse sin service til det, for det giver indtryk af seriøsitet og troværdighed.

Tip 3 - Forskelle i datoer for højtider & ferier

Enhver international SEA-kampagne bør tage højde for forskelle i datoer for højtider, for det gælder for en lang række helligdage og har også indflydelse på ferieperioderne.

Tip 4 - Forskellige søgemaskiner

Hos os er det Google, der dominerer markedet, men i Kina søger man med Baidu, og i Rusland er det heller ikke Google, men Yandex, der kommer på førstepladsen. Når man planlægger en international SEA-kampagne, bør man tage højde for, hvilke vaner folk har med hensyn til søgning i de enkelte lande, så man så vidt muligt undgår spredte tab.

Tip 5 - Hold øje med konkurrenterne

Konkurrenternes kampagner kan give værdifulde ideer til ens egne SEA-kampagner. Bruger de generiske søgeord? Og hvilke long tails bruger de for at nå ud til kunderne? Hvis man kan skille sig ud fra konkurrenterne på disse punkter, kan man skabe sine egne markedsnicher, hvor man kan få god succes i lang tid.