Sådan planlægger du din messepræsentation i udlandet

01.12.2017
Sådan planlægger du din messepræsentation i udlandet

Med disse syv skridt kan selv små og mellemstore virksomheder få stor succes med en præsentation i udlandet:

1. Identificering af udlandsmarkedet.

Hvilket eksportmarked er virkelig attraktivt for vores virksomhed? Aktuelle informationer om landet og data om verdens forskellige erhvervsregioner bør analyseres grundigt.

2. Udarbejdelse af en messestrategi.

Nu skal målene defineres: Gælder det om at udforske chancerne for eksport eller om at udbygge kundekontakter? Vil I teste, hvor godt et produkt bliver modtaget eller præsentere et nyudviklet produkt? Strategien er afgørende for, hvilken type præsentation der bør vælges.

3. Find frem til den passende messe i udlandet.

I online-databaser over messer kan man finde detaljerede informationer om en lang række messer og udstillinger i hele verden.

4. Undersøg fordelene ved en fælles stand.

Der er mange fordele forbundet med at deltage i en fælles pavillon – fra forberedelse af messen over afvikling af standens konstruktion til professionel ledsagelse under hele perioden.

5. Forberedelse af messepræsentationen.

Efter tilmeldingen sender det selskab, der gennemfører messen, detaljerede tjeklister og tidsfrister til messedeltagerne. Disse informationer er tilpasset nøjagtigt til kutymerne i det pågældende land og på den pågældende messe. Hvis man er prisbevidst med hensyn til flybilletter og logi, skal man huske at booke fly og hotel i god tid.

6. Hold øje med udgifterne.

Til standen: areal, konstruktion, eltilslutning og -forbrug, telefon- og internetforbindelse, dekoration, personale, reklamegaver, beværtning, visitkort, navneskilte. Til eksponaterne: transport og emballering, grafik, brochurer, prislister. Til rejsen: fly og bil-/togrejser, visa, vaccinationer, diæter, hotel; udgifter til kommunikation. Professionel oversættelse af brochurer og prislister til det pågældende lands sprog og til engelsk.

7. Tag højde for overraskelser.

I udlandet forløber ikke alt efter den køreplan, vi kender. Planlæg en tidsreserve, så I kan reagere suverænt på overraskelser. For eksempel er det bedre at ankomme i god tid og tjekke, at alting klapper, i stedet for først at ankomme på den første messedag.