Internationalisering: succesfaktorer på internettet

26.09.2017
Internationalisering: succesfaktorer på internettet

Selv her i globaliseringsalderen er mange firma-websider mangelfulde, hvilket får ophavsmændene til at fremstå som useriøse. Nedenfor finder du nogle vigtige tips til, hvordan du kan øge rækkevidden af dit online-skilt til omverdenen.

Design. Det første indtryk er afgørende – også på internettet. Og især, når konkurrenterne kun er et museklik væk. Derfor bør virksomheder investere i et tiltalende layout, der dog absolut skal passe til firmaet og branchen.

Navigation. Hvis kunderne ikke kan finde rundt med det samme, forsvinder de hurtigt igen. Derfor bør virksomheder planlægge strukturen af deres sider omhyggeligt og teste den ved hjælp af eksterne personer.

Indhold. Kunderne søger efter informationer om produkter og ydelser, men afskrækkes på mange websider af uforståeligt fagsprog og kedsommelige firmahistorier. Det er ikke kun søgemaskiner, der elsker aktuelle informationer – en velplejet side er for brugerne også et tydeligt tegn på, at man kan have tillid til ejerne og deres produkter.

Kontaktperson. Internettet er anonymt. Derfor er det bedre at opbygge et personligt forhold til internetbrugerne, så skridtet til at tage direkte kontakt ikke føles så stort. De besøgende skal kunne mærke, at de også her har med mennesker at gøre. Der bør være kontaktmuligheder på hver enkelt underside.

Fotos. Mennesker tænker i billeder, og derfor sælger fotos 180 gange hurtigere end tekster. Professionelle fotos vækker begejstring hos de besøgende og øger deres tillid til virksomheden.

Indlæsningstider. Hvad gør de besøgende, hvis en side ikke indlæses hurtigt? Rigtigt: De går videre til den næste side. Alligevel benytter mange firmaer stadig billige host-tjenester.

SEO-oversættelser. Ved hjælp af international søgemaskineoptimering sørger virksomheder for, at de også kan findes af brugere, der taler fremmede sprog. Det giver igen den pågældende bruger en fornemmelse af selv at have opdaget firmaet – det er psykologisk snedigt. Desuden har brugeren under søgningen helt klart til hensigt at købe – og sidens ejer ved endda, hvad brugeren gerne vil købe.